Hoppa till innehåll

#ettårpåel

Elektromobilitet, fortfarande upplevd

Meny
  • Blogg
  • Kontakt
  • Startsida
Meny

Elbilar och bränder…

Publicerat januari 13, 2020februari 24, 2020 av robin

…är ett hett ämne, pun intended.

Jag är medveten om att jag är påväg in i ett polariserat samtal genom att ens lyfta frågan, men det får det vara värt. Jag tänker nämligen försöka hålla huvudet kallt, och jag lovar att det var den sista ordvitsen.

För ett tag sen brann det ordentligt i ett parkeringshus i Stavanger. Som av en ren händelse satt jag precis samtidigt och letade efter exempel på data voids för att använda i jobbet och tyckte mig se ett uppstå framför mina ögon.

Ganska snart efter att branden utbrutit började det nämligen cirkulera rykten om att branden startat i en elbil, eller åtminstone att det var elbilar som brann. Brandriskerna med elbilar fick en hel del utrymme och ganska snart såg sökresultaten för Stavanger och “elbil Stavanger” ut såhär:

Poängen med min lilla övning var att visa hur våra sökningar och hur vi väljer att klicka oss vidare när vi Googlar påverkar hur Google väljer ut nyheter för nästa sökare.

Men för ämnet elbilar och bränder fortsatte jag läsa även efter arbetstid. Ganska kort därefter började man komma fram till att batterierna i elbilarna troligtvis inte ens hade fattat eld, och när ämnet dog ut i nyhetscykeln verkade de flesta större nyhetskanaler ha lagt till artiklar om att branden startade i en Opel Zafira från 2005, inte i en elbil.

För mig känns det här knepigt på flera sätt. Det finns en antydan till medveten påverkan av sökresultat när det kommer till elbilsbränder, alltså att någon eller några försöker få elbilsbränder att verka vanligare än de är i verkligheten. Sen finns det också en legitim varning att faktiskt ta till sig: batterier är svårare att släcka än bensintankar, och framför allt brinner de längre. Det märks inte minst i bl.a. Teslas information till “first responders”: “Det kan krävas att cirka 3 000 gallons (11 356 liter) vatten hälls direkt på batteriet för att helt släcka och kyla ner en batteribrand.” och “Det kan ta upp till 24 timmar att släcka en batteribrand. Överväg att låta batteriet brinna och skydda omgivningen.“.

Även MSB har lyft bränder i moderna bilar, med slutsatsen att batterier tar längre tid att släcka. I samma veva tar de dock också upp riskerna med bränder i fossila drivmedel.

Det som verkar mest gemensamt för alla som skriver om det är att vi fortfarande inte har tillräckligt starka rutiner för att hantera elbilsbränder, varken i släckningsarbetet eller medialt. Jag kommer fortsätta leta efter statistik som visar hur ofta elbilar faktiskt brinner i förhållande till andra, för det har jag fortfarande inte lyckats hitta…

Slutligen verkar det också hända allt för ofta att journalister (och andra) blandar ihop bränder i batterier och bränder i laddsladdar och/eller eluttag, till exempel i SvD-artikeln ovan. Laddning ska man vara väldigt noggrann med (tips finns exempelvis här – väldigt bra grej!), men batteribränder är en helt annan best.

Senaste inläggen

  • “Vill du installera uppdateringar nu eller försöka igen senare?”
  • …and we’re back!
  • e-mobilitypoden!
  • Elbilar och bränder: update
  • Ionity blir ~465% dyrare.

Senaste kommentarer

    ©2021 #ettårpåel | Byggt med WordPress och Responsive Blogily tema av Superb