Renault Zoe har rätt länge varit i topp när det kommer till antal sålda elbilar, och jag förstår varför. Den har alltid varit billig i förhållande till resten, och den har på så sätt gjort elektromobiliteten rätt tillgänglig för “vanliga dödliga”.
Bland styrkorna har den tydligaste (enligt mig) varit förmågan att ladda vid 22kw-laddare. Det har helt enkelt gjort det möjligt att ladda relativt fort relativt ofta. En av de största svagheterna har dock paradoxalt nog varit oförmågan att ladda med mer än 22kw. Det har gjort Zoen väldigt nischad mot bilister som rör sig i stadsområden och möjligtvis till kranskommuner.
I tid till modellår 2020 kommer så en ny version av Zoe. Den kommer vara uppgraderad på rätt många sätt: lite större batteri (52kWh istället för 41), diverse förarstödsfunktioner (typ döda-vinkeln-varnare, bättre farthållare etc), större skärm och allt annat som numera verkar vara standard på moderna bilar generellt och elbilar specifikt. Den kommer också med en något starkare motor vilket KANSKE kommer göra Zoen till en rimlig långfärdsbil, något jag är mäkta nyfiken på att se resultatet av.
Men det finns två uppdateringar som jag skulle vilja lyfta lite extra:
Snabbladdning.
Enligt utsago ska nya Zoe vara lika bra som gamla Zoe på att ladda vid 22kw. Men den kommer också kunna laddas vid 50kW likströmsladdare, i folkmun känt som snabbladdare. Så länge normalladdningen (alltså 22kW) inte påverkas känns det som ett rejält lyft.
Priset.
Renault har inte berättat vad den nya Zoen kommer kosta, men de har nämnt att den ska “behålla samma attraktiva prissättning”. Om de lyckas med det kommer Renault Zoe (nya) att ha en rätt god chans att mäta sig med den hord av nya elbilar som lär dyka upp under 2020…
Bonus: “B-Mode”.
Rätt långt ner i pressreleasen och nästintill gömt bland andra uppdateringar finns en sak som jag verkligen saknar i Zoen, nämligen möjligheten till “one-pedal-driving”, eller en inställning för rejäl motorbromsning sådär som bara elmotorer kan. I nästan alla andra elbilar jag kört har det varit en grej att kunna köra i princip utan att flytta foten till bromspedalen, man liksom bara… saktar ner.