Räckviddsångest hör vintern till

Här om dagen hoppade jag in i bilen när den stod på 100%, körde ett par ärenden och parkerade inne i stan för att ladda (platsen var ledig, jag tänkte att det var lika bra!). Kopplade in laddaren och möttes av 90% i displayen.

Jag hade inte kört särskilt försiktigt eller noggrant men hade ändå inte lyckats dra mer än 10%. En önskedröm i vintras…

För ett par veckor sedan (!), när temperaturerna här i Stockholmstrakten fortfarande låg mellan 1 och 5 grader över noll körde jag till landet och tillbaka över en dag. Resan är drygt tolv mil enkel väg och vi var tvungna att ladda en kvart i Uppsala på vägen tillbaka, trots att vi kunde ladda i eluttag under dagens gång.

Då visade räckviddsmätaren på ungefär 19 mil som bäst. I den här temperaturen ligger den regelmässigt runt 28…

Att skillnaden är såhär stor överraskar mig varje gång jag inser det. När bilen också har ett relativt litet batteri och relativt dålig anpassning för motorvägskörning (den är varken aerodynamisk eller stark som en Tesla eller snabbladdande som en Leaf, vinnare i innerstan dock!) blir det extra tydligt.