Grön cyklist gästar!

Här kommer ett gästinlägg från Anna som driver bloggen grön cyklist. Anna har lånat Zoen en del för att åka på cykelresor och här kommer hennes reflektioner kring räckvidd och motorbromsning:

Vi var på väg hem från kongress, jag och John, en av Fores finfina praktikanter. Johns närvaro i bilen gjorde mig uppmärksam på två saker:

1. Att köra för fort tär något oerhört på batteriet.

Hastighetsgränser finns dessutom av en anledning. Men det är lätt hänt att låta Zoen flyga fram och förbi alla andra i dess utsläppsfria renhetsbubbla! Jo jo, men det var här som närvaron av en medresenär gjorde att jag skärpte mig och höll igen. Check, tack John.

2. Motorbromsandets effekt på räckvidden.

Yes, här har vi dagens stora upptäckt och behållning. För till skillnad från ditresans stressladdning på två ställen, så behövde vi enbart ladda på ett ställe på hemvägen, och dessutom där vi kunde göra ärenden. Så vi körde Örebro-Södertälje på en laddning, och med 55 km kvar i batteriet. Jag ville ladda upp till runt 100, då jag hade en del bilburna ärenden kvar på min lista för kvällen.

Och det var under främst den extra svängen som jag upptäckte hur motorbromsandet gjorde att batteriet laddades upp. För jag började se hur stapeln med batteriets räckvidd stannade på samma nivå ju mer jag bromsade. Den rörde sig runt nästan samma siffra. Ju mer jag accelererade, vid snabba filbyten och korsningar, desto mer sjönk stapeln. Men ju jämnare jag körde, kombinerat med ju mer jag lättade på gasen istället för att bromsa in tvärt, ju jämnare höll sig batteriet.

Snacka om bra balansterapi!

Läs mer om Annas upplevelse av Zoen här och här.