Debrief

Typ 12 timmar, så lång tid tar det att köra Zoe från Köpenhamn till Stockholm via Helsingborg. Av de 12 timmarna var ungefär 2 effektiv laddtid.

När vi parkerar hemma är vi båda rätt slitna, och bilen tycker att den har ungefär 30 km kvar att ge. Det är ändå rätt bra, med tanke på att våra laddstopp uppgick till tre: typ 45 minuter i Ljungby, ungefär en halvtimme i Jönköping och trekvart till i Norrköping.

Vi råkade dessutom ut för både sega och ganska roliga överraskningar.

I Ljungby hittade vi av en slump en laddstation på en parkeringsplats utanför Lidl. Det var en snabbladdare, alltså en som kan ge massor av ström till vissa bilar, och som dessutom verkade drivas av ett gäng solcellspaneler. Bäst av allt: laddningen var gratis.

Vi handlade lite och tog en picknick vid ett vattendrag medan bilen fick fylla på reserverna.

I Jönköping hittade vi en station på en bensinmack igen, och det blev samma visa som på vägen ner. Vi promenerade i rätt trista omgivningar och åt en glass innan vi hoppade in i AC-kylan igen (damn Sweden, u hot! I Köpenhamn var det ungefär 21° när vi åkte. Pausen i Jönköping togs i 29-gradig hetta.) och åkte vidare.

Norrköping däremot, fick IG.

Vi hittade en laddstation, som i och för sig var gratis, men som gav oss typ hälften av strömstyrkan vi hade fått i Jönköping och dessutom i ett parkeringshus som var öppet till 20.00. Vi parkerade typ 19.06. Rask promenad till första bästa öppna matställe, slänga i sig mat och rusa tillbaka för att hinna köra ut klockan 19.58.

Till vår förvåning hade den lelle bilen hunnit få upp tillräckligt räckvidd för att ta oss hela vägen hem, dock med en marginal på typ 8 km.

Kallsvettiga aktiverade vi våra allra vassaste eco-driving-skills och satte av hemåt.

Så med en ganska lång eldriven roadtrip under bältet vill jag summera den med hjälp av ett citat från chaufför nr 2:

”Alltså man måste verkligen, VERKLIGEN planera när man kör elbil.”